Нещодавно кам’янчанам пощастило зустрітися з відомим поетом, прозаїком, перекладачем, філософом, культурологом, релігієзнавцем, доктором культурології, кандидатом педагогічних наук, професором кафедри культурології Інституту філософської освіти і науки Національного педагогічного университету імені М.П.Драгоманова Євгенією Більченко, яка народилася у Києві і має другу духовну батьківщину – Івано-Франківськ. Вона володіє українською, російською, англійською мовами та ще санскритом. Улюблене її заняття – вивчення мов. Як громадянський лірик пише російською мовою, як інтимний лірик - українськю. Волонтер Майдану й організатор поїздок в АТО – території війни . У свої 34 роки Євгенія стала переможцем багатьох Всеукраїнських літературних конкурсів та фестивалів таких, як «Витоки» (Острог, 2009), «Краснодонські горизонти» (Краснодон, 2009), «Пушкінське кільце» (Кам’янка – Черкаси, 2010), «Малахітовий носорог» (Вінниця, 2010). «Підкова Пегаса» (Вінниця, 2010), «Ватерлінія» (Миколаїв, 2012) та багатьох інших. Вона також здобула звання Золотой автор на Міжнародному літературному конкурсі «Узгодження часів» (Франкфурт-на-Майні, 2010 ). Євгенія Більченко - член редакційної колегії Міжнародного літературно-художнього журналу «Ренесанс» (Київ), координатор Міжнародного музично-поетичного фестивалю «Одна маленька свіча» (Київ), член журі Міжнародного Гріновського фестивалю «Алые паруса» (Одесса), автор збірок поезії «Моя революция», «Жесть», «Александрия - 208» у співавторстві з Ю. Крижановським), «История болезни», «Две Жени» , "ПОСТлирика", «Список кораблей». Вірші автора в перекладі В. Богуславської на українську мову опубліковані в антології «А українською – так».
Феноменальний талант, висока ерудиція Євгенії - дані Богом . Вона вважає, що ті, хто відчувають в собі духовне височне биття слова «поет», знають, що поезія для поета – це справа, більше, ніж професія чи стан душі. Це внутрішня екзистенціальна жила, божествене (тобто, не твоє особисте) покликання. Саме тому її поезія особиста і узагальнена, об’єктивна і суб’єктивна, реальна і сиволічна, соціальна і персональна, під алгоритм якої підлаштовуються професія, кар’ера, особисте життя й побут. Саме жила поезії заставляє відчувати поклик Путі.
Вірші Євгенії вразили і потрясли всіх своєю неймовірною енергетикою, багатогранністю тем, глибоким смислом, новизною викладу, оригінальністю й актуальністю матеріалу, високим рівнем майстерності та сміливістю авторської позиції й акторською майстерністю їх виконання. Вона говорила про все так, як хотіла. Слухачам залишалося лише вникати у смисл сказаного і намагатися його зрозуміти. Але те, що здавалося доступним розумінню, вислизаючи втікало, перетворювалося в щось небачене, нечуване, незбагненне. Тексти ніби мали подвійне, навіть потртійне дно, а контекст інколи здавався безмежним. Слухачі відчували як автор знімає бар’єр розмежування між «високим» и «низьким», прекрасним і потворним . Разом з автором сприймали життя таким яким воно є.
А читала Євгенія багато про те, що лежало у неї на душі, про те чим вона горіла вчора і про те чим живе сьогодні. Це - «Мій монолог Гамлета», «Ідентифікація», «Сповідь Рози», «Плач Світлоярський», «Балада про мирну людину»: «Хто я?»,,«Я – мальчик. Я сплю, свернувшись в гробу калачиком», «Молитва», « Бабушка. Молитва за Бога» та багато інших, адже зустріч тривала на одному диханні майже дві години . У своїх творах Євгенія говорила від свого народу в тяжкий для України час. Від імені юнака, який загинув на Майдані, від імені дівчинки - лікаря смертельно пораненої в шию , і від імені мами загиблого, і від священника, який його відспівував, і від старого аптекаря-пенсионера, якому не сидиться вдома, і від поета, що ввесь час ризикує життям, але прагне бути там, де «нужнее стихов сегодня – мешки с лекарствами». Поэт піднімається до узагальнення «я – Батьківщина», а це не тільки її народ, а й її земля, її надра, її влада з її палачами. На сам кінець поет постає перед нами в образі Бога, здатного воскрешать.
І, безумовно, перебуваючи в Зеленому будиночку, Євгенія Більченко не могла не читати віршів, присвячених Олкесандру Пушкіну, адже вона вже була в Кам’янці, як переможиця Всеукраїнського фестивалю «Пушкінське кільце» в 2010 році. А в своїх відгуках про зустріч вона написала : « БЖ ( Більченко Женя ). Музей Пушкіна - Чайковського і самокат: моя спроба класики.
3 липня виступала з актором Дмитром Черченком у знаменитому музеї Пушкіна - Чайковського в садибі Давидових (Кам’янка). Моє розуміння класики таке : кожен нинішній "класик" був для своєї епохи епатажним "постмодерністом", тому що вносив нове у вже існуюче і внутрішньо відчував пульс часу, одночасно змінюючи його. Безумний Пушкін, справжній Пушкін, великий Пушкін, Пушкін - хуліган, а не " Пушкін -поміркований пушкін’янець" (Марина Цвєтаєва), не погодився б на роль зацукрованої він’єтки і "члена товариства великих". Тому я й намагаюсь внести в дух класики оте органічне високе хуліганство, позбавляючи традиції від мертвечини і догматичного офіціозу. Найбільше запам’ятався дитячий самокат на ганку. Дуже вже схоже було на жарт Олександра Сергійовича».
Тож щиро вдячні за спілкування з поетом планетарного таланту Євгенією Більченко актору Дмитру Черченку і Миколі Зінченку та сподіваємося на нові цікаві зустрічі.
|